воскресенье, 17 января 2016 г.

Джерела знань.

Вальдорфська педагогіка в Україні
Ва́льдорфська педаго́гіка — це концепція виховання і навчання дітей. Головною метою вальдорфської педагогіки є надання допомоги особистості у власному становленні та розкритті талантів «у гармонії із закономір-ностями і тенденціями розвитку природи, людини та світу». Автором методу вальдорфської педагогіки є австрійський вчений і філософ Рудольф Штайнер. Перша вальдорфська школа була відкрита у Штуттґарті 7 вересня 1919 р. для дітей робітників фабрики «Вальдорф-Асторія» (звідси назва).
Реалізація мети вальдорфської педагогіки створює передумову для всебічного і гармонійного розвитку особистості, збереження і розвитку усіх прихованих здібностей дитини, розкриття її неповторного індивідууму. Разом з тим, переслідується завдання виховання дитини як соціальної особи, готової до співпраці з іншими людьми, яка вміє знайти своє місце в суспільстві, відчуває взаємозв'язок з природним життєвим середовищем.
В основі вальдорфської педагогіки покладено християнські релігійні цінності. Навчання у школах проводиться відповідно до спеціально розроблених планів, що складені із врахуванням спеціальних ритмів. Поділ людини на різні компоненти та поділ природи на періоди був розроблений Рудольфом Штайнером.
Методом вальдорфської педагогіки користуються близько 900 освітніх закладів у 60-ти країнах світу, більшість — у Німеччині. З 1919 року вони розвиваються у Європі,Америці, Африці, Австралії, Азії, пострадянських країнах, а з 1990 року — в Україні.
В Україні віддати дитину до вальдорфської школи можна в чотири школи, що діють в Одесі, Дніпропетровську, Києві та Кривому Розі. Вальдорфська педагогіка впроваджується у вигляді експерименту міністерства освіти, котрий зараз продовжено. Уже існують затвердженні навчальні програми.
"Вальдорфська освіта не розглядає дитину як якусь скриньку, яку треба напхати усілякою інформацією, часто непотрібною. Вона розвиває вільну особистість, творчі здібності дитини, формує людину", - вважає батько третьокласника Святослава Тарас Шамайда. Його син вчиться у третьому класі київської вальдорфської школи "Софія". Батьки хлопчика відзначають не лише пробуджений у школі хист сина до музики та майстрування, а й цінують атмосферу, котра панує у школі. "Важливе партнерство між педагогами і батьками. Це велика дружня родина", - каже Тарас Шамайда.
Нині в Україні вже навіть можна отримати освіту вальдорфського вчителя - на Київському вальдорфському педагогічному семінарі та в Київському університеті імені Бориса Грінченка.
Концепція проекту «Вальдорфська педагогіка в Україні»
І. Стан запровадження вальдорфської педагогіки в Україні.
Що ж до концепції вальдорфської педагогіки в Україні, то на сучасному етапі активізувався пошук педагогічних систем, спрямованих на становлення активної, творчої, адаптивної, високоморальної особистості, здатної до  позитивної самореалізації у житті. Для творчо працюючого вчителя з’явилася альтернатива: працювати за традиційною, перевіреною технологією або обирати  для апробації нетрадиційні педагогічні системи, що у більшій мірі відповідають  світогляду, цілям і особистісним якостям самого педагога.
 Наближення освіти до європейських стандартів сприяло усвідомленню та поширенню альтернативної освітньої філософії, головним стратегічним напрямком якої стала  гуманізація педагогічного процесу, орієнтація на створення ситуації спільного творчого освоєння світу, де через особистісні переживання відбувається становлення людини, її інтелекту, почуттів, волі.
У 90-х роках минулого століття в Україні набули поширення  ідеї вальдорфської педагогіки, були створені перші вальдорфські ініціативи, що згодом об’єдналися в Асоціацію. Це відповідало потребі суспільства у нових підходах до вирішення проблем навчання та вільного розвитку особистості через застосування педагогічних технологій, апробованих світовою педагогічною практикою.
З  2001 року вальдорфські школи України працювали  за програмою експерименту «Розвиток вальдорфської педагогіки в Україні»  (наказ МОНУ № 363 від 06.05.2001р.).
Досвід експериментальної роботи підтвердив, що вальдорфська школа створює сприятливі умови для гармонійного всебічного розвитку учнів, формування навичок соціальної взаємодії, становлення  активної життєвої позиції. Як свідчать дані державної атестації у 9-х та незалежне оцінювання в 11-х класах, учні не тільки засвоїли навчальні програми на рівні Державного  стандарту, але і отримали додаткові знання з історії мистецтв, живопису, ремесел тощо. Випускники вальдорфських шкіл успішно вступили до вищих навчальних закладів, вони мають високий рівень культури, прагнуть до подальшого самовдосконалення.
Важливим напрямком експерименту стала робота педагогічних колективів над навчальними програмами для вальдорфських шкіл України. Під керівництвом науковців Інституту інноваційних технологій МОНУ створені  навчальні програми   1 – 9,  які пройшли обговорення, отримали гриф Міністерства освіти і науки, опубліковані  і рекомендовані для експериментальних шкіл України, що працюють за вальдорфською  системою.
Нові навчальні програми розроблені на основі глибокого аналізу науково-педагогічної літератури, сучасних стандартів освіти, досвіду роботи вчителів Європи, Росії та України.
Проведена робота дозволила зробити висновок, що вальдорфська педагогіка може успішно інтегруватися в освітній простір України, збагативши його новими технологіями навчання та цілісного розвитку особистості учня з планетарним мисленням, високим рівнем внутрішньої свободи та відповідальності.
Як свідчить аналіз вітчизняної педагогічної теорії та практики, ідеї вальдорфської педагогіки багато в чому співзвучні, як кращим гуманістичним традиціям української педагогіки, так і сучасним тенденціям   розвитку освіти в нашій країні. Їх запровадження може стати важливим кроком у реформуванні освіти на основі гуманістичних поглядів на природу та розвиток людини.


Комментариев нет:

Отправить комментарий